Παρασκευή, 10 Ιουλίου 2009

Πως ξεχωρίζουμε μία πυραμίδα από μία απλή επιχείρηση;

Χρήσιμες πληροφορίες για να μην παρασυρθείτε σε μια από τις μεγαλύτερες σύγχρονες απάτες.

Παρακάτω υπάρχει μία λίστα συμπεριφορών και χαρακτηριστικών τα οποία συνήθως εκδηλώνουν οι αντιπρόσωποι εταιρειών οργάνωσης δικτύων καταναλωτών. Αν κάποιος που γνωρίζετε εκδηλώνει μερικά από αυτά τα χαρακτηριστικά ίσως να υπάρχει λόγος ανησυχίας. Αλλά αν κάποιος εκδηλώνει όλα (ή τα περισσότερα) από αυτά τα χαρακτηριστικά, τότε πιθανότατα σας πλησιάζουν για να “ρίξτε μία ματιά στην επιχειρηματική ευκαιρία”.

Ότι κάνετε ποτέ μα ποτέ μη δώστε το νούμερο του τηλεφώνου σας σε κάποιον που υποπτεύεστε ότι είναι διανομέας. Μπορεί να πείσετε τον διανομέα να σταματήσει να σας παίρνει τηλέφωνο αλλά πιθανόν να έχει δώσει το τηλέφωνό σας σε όλους πάνω του (upline). Χωρίς να το ξέρετε (και χωρίς την άδειά σας) οποιοιδήποτε μπορεί να σας τηλεφωνούν για “να λύσουν κάποιες απορίες που ίσως να έχετε”. Μερικοί διανομείς είναι τόσο απεγνωσμένοι να επεκτείνουν την “επιχείρησή” τους που θα πιέζουν συνεχώς για ν’ αποκτήσουν πρόσβαση, αν όχι σ’ εσάς, σε κάποιους από το περιβάλλον σας με τους οποίους ίσως να έχουν περισσότερη τύχη. Μην δίνετε εύκολα πρόσβαση σε τέτοιους ανθρώπους, δεν θα διστάσουν να επικοινωνήσουν γνωστούς σας λέγοντάς τους ότι τους συστήσατε εσείς κλπ.

Μερικά χαρακτηριστικά που μπορούν να προδώσουν έναν τέτοιο αντιπρόσωπο:

1. Μήπως ένας παλιός γνωστός από το σχολείο (με τον οποίο έχετε χάσει επαφή) σας πήρε τηλέφωνο πρόσφατα και σας ζήτησε να βρεθείτε χωρίς συγκεκριμένο λόγο ή για κάποιο “ασαφή” λόγο;
2. Μήπως ο ίδιος αυτός φίλος εμφανίστηκε στο ραντεβού ιδιαίτερα καλοντυμένος για μία τέτοια φιλική συνάντηση (ακόμη και φορώντας κουστούμι για ένα απλό καφέ) και είχε μαζί του σπρέϋ αποσμητικό για την αναπνοή;
3. Μήπως κάποιος θέλει να βγείτε για φαγητό και να μιλήστε για μία “επιχειρηματική ευκαιρία”;
4. Βρήκατε κάποια χαρτάκια (σε παρμπρίζ, τοιχοκολλημένα) που υπόσχονται μισθό 3euro+ για ημιαπασχόληση και 10.000 για full time (λένε επίσης “όχι πλασιέ”) από “πολυεθνική που επεκτείνεται”; Δείτε μερικά τέτοια δείγματα εδώ.
5. Μήπως σας καλέσανε πρόσφατα σε μία συγκέντρωση/παρουσίαση χωρίς να σας εξηγήσουν ακριβώς περί τίνος πρόκειται (σας είπαν ότι είναι “κάτι ενδιαφέρον που θ’αλλάξει τη ζωή σας” ή ακόμα και η παρουσίαση του business plan της εταιρείας στην οποία δουλεύουν);
6. Μήπως ένας γνωστός σας θέλει να σας βάλει σε μία επιχείρηση η οποία πραγματικά δουλεύει αλλά “πρέπει να μπείτε τώρα αλλιώς θα χάσετε τη μεγάλη ευκαιρία”;
7. Μήπως κάποιος σας λέει ότι υπάρχει μία υπηρεσία αγορών όπου οι πελάτες μπορούν να εξοικονομήσουν 30% (ή περισσότερο) από προϊόντα και υπηρεσίες, ή ότι μπορούν να προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες από πάρα πολλές (100-1000 κλπ.) διαφορετικές και επώνυμες εταιρείες;
8. Μήπως σας προσφέρουν κασέτες, βιβλία, βιντεοκασέτες που μιλάνε για “θετική σκέψη” και κυρίως αν προέρχονται από τους παρακάτω συγγραφείς: Charles Capps, Kenneth Copeland, Kenneth Hagin, E.W. Kenyon, Edwin Cole, Jerry Saville, John Avanzini, Paul (or David) Yongi Cho, Paul Crouch, Pat Robertson, Steve Covey, Napoleon Hill, W. Clement Stone, Robert Schuller, Robert Tilton, Paul Crouch, Norman Vincent Peale;
9. Μήπως σας πλησίασε κάποιος και σας μίλησε για μία “μοναδική επαγγελματική ευκαιρία”, ή “πώς θα σας φαινόταν αν δουλεύατε μόνο 10-12 ώρες την εβδομάδα και βγάζατε 1500 euro.”, ή “δεν θα’ θελες να είσαι το αφεντικό σου”, ή “μήπως ψάχνεις για εναλλακτικούς τρόπους να βγάζεις καλά λεφτά”, ή “μάλλον μπορείς να με βοηθήσεις, είμαι στη διαδικασία επέκτασης της επιχείρησής μου στην περιοχή και ψάχνω για κάποιον δυναμικό άνθρωπο να το τρέξει”, ή “αναρωτιέμαι αν μπορούσες να μου έδινες τη γνώμη σου για μία επιχείρηση που ξεκίνησα. Πραγματικά εκτιμώ τη γνώμη σου και θα μου ήταν χρήσιμα οποιαδήποτε σχόλια” κλπ. κλπ.

Ένας τυπικός διάλογος μεταξύ ενός “αντιπροσώπου” κι ενός prospect (έτσι λέγεται το άτομο το οποίο είναι έξω από το “κόλπο” και στο οποίο γίνεται η “επιχειρηματική πρόταση”):

* (A) Ε, Γιώργο τι γίνεσαι; Που χάθηκες;

Με πολύ απλά λόγια οποιοδήποτε σύστημα διανομών αγαθών δίνει περισσότερη έμφαση στη στρατολόγηση νέων μελών παρά στην πώληση και διανομή των αγαθών είναι ύποπτο. Όταν αντί να προσπαθούν να σας πουλήσουν προϊόντα, προσπαθούν να σας κάνουν “επιχειρηματίες” οι οποίοι με τη σειρά σας θα πρέπει να βρείτε κι άλλους “επιχειρηματίες” κι όχι πελάτες τότε κάτι δεν πάει καλά και πρέπει να το ξανασκεφτείτε. Τέτοιοι “αντιπρόσωποι” είναι απεγνωσμένοι να στρατολογήσουν νέα μέλη και πολύ σύντομα θα σας πετάξουν την ιδέα.

Άλλοι πάλι σας υπόσχονται τεράστιες απολαβές για ημιαπασχόληση (ενώ οι ίδιοι δέχονται τηλεφωνήματα όλη μέρα) και μιλάνε είτε για “μεγάλη πολυεθνική που ψάχνει συνεργάτες” είτε περίτρανα δηλώνουν ότι “το Αμερικάνικο ‘Ονειρο ήρθε στην Ελλάδα” κλπ κλπ. Μερικά δείγματα διαφημιστικών φυλλαδίων που προωθούν τέτοιες απάτες μπορείτε να δείτε εδώ. Η απορία μας είναι γιατί δεν κάθονται να ξεκουραστούν αφού κερδίζουν τόσα πολλά;

Επίσης, πολλές πυραμίδες χρησιμοποιούν το internet σαν κάλυψη για να σας βάλουν στο κόλπο . Θα σας πει κάποιος ότι ασχολείται με e-business και έχει web site που πουλάει προϊόντα στο internet. Αυτό είναι ιδιαίτερα περίεργο για κάποιον που δεν έχει e-mail, υπολογιστή ή ακόμα δεν ξέρει καν να γράψει δυό αράδες στο Word. Αυτό βέβαια δεν θα σας το πει, απλά θα σας το παρουσιάσει σαν μία εταιρεία που δημιουργεί web sites για τα μέλη της, οι οποίοι διανέμουν μέσω αυτών τα προϊόντα τους σε γνωστούς και φίλους. Αυτό είναι μία απλή βιτρίνα για να δώσει έναν αέρα “μοντέρνας επιχείρησης” η οποία χρησιμοποιείται για να εντυπωσιαστούν υποψήφια μέλη. Βέβαια, δεν έχει καμία σχέση με e-business, είναι ένας online κατάλογος ο οποίος ενεργεί σαν σύστημα παραγγελιών και μόνο. Το web shop αυτό δεν διαφημίζεται πουθενα και για να μπεις πρέπει να βάλεις τον κωδικό του αντιπροσώπου που σε στρατολόγησε. Σαν ν’ ανοίξω ένα κατάστημα στο οποίο απ’ έξω δεν βάζω πινακίδα και ακόμη κι αν το βρει κάποιος χρειάζομαι τον κωδικό εκείνου που του το υπέδειξε για να τον βάλω μέσα να ψωνίσει! Απλά, εδώ ο σκοπός δεν είναι οι πωλήσεις προϊόντων αλλά η στρατολόγηση νέων μελών. Μακρυαααααά!

2 σχόλια:

Αφήστε εδώ το σχόλιο σας